Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Θεωρητική και Εφαρμοσμένη Γεωπολιτική Ανάλυση στις Διεθνείς Σχέσεις και τη Στρατηγική

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΑΝΕΚΤΙΜΗΣΗΣ, ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Π.Μ.Σ.

Τα αποτελέσματα της εσωτερικής αξιολόγησης καταγράφονται σε εσωτερικές αναφορές, όπου σημειώνονται οι ενδεχόμενες αποκλίσεις ή μη συμμορφώσεις, οι οποίες κοινοποιούνται (όπου απαιτείται) στους ενδιαφερομένους. Οι αποφάσεις των οργάνων του Δ.Π.Μ.Σ. για τη διόρθωση, συμμόρφωση ή βελτίωση της λειτουργίας του, περιλαμβάνουν ενέργειες σχετικές με τη βελτίωση του προγράμματος σπουδών, του διδακτικού έργου, των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους φοιτητές, την αναθεώρηση κατανομής πόρων και της λειτουργίας υποδομών/μαθησιακού περιβάλλοντος όπου αυτό απαιτείται.

Οι πληροφορίες που λαμβάνονται στο πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης χρησιμοποιούνται από τα όργανα της Διοίκησης του Δ.Π.Μ.Σ. και του Τμήματος. Οι πληροφορίες της εσωτερικής αξιολόγησης δε δημοσιοποιούνται, χρησιμοποιούνται ωστόσο ως εργαλείο κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων για κάθε επίπεδο λειτουργίας του Δ.Π.Μ.Σ., με σκοπό τη βελτίωσή του, καθώς και τη σύνταξη, παρακολούθηση, αποτίμηση και αναθεώρηση των στόχων του.

Σχέδιο δράσης για τα αποτελέσματα της αξιολόγησης

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και από το κάθε μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας χωριστά αλλά και από την Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών. Για τη βελτίωση όλων των διαδικασιών και λειτουργιών συμφωνείται από τα μέλη της Επιτροπής Μεταπτυχιακών Σπουδών ένα σχέδιο δράσης για την άρση των αρνητικών αξιολογήσεων και την ενίσχυση των θετικών. Στο σχέδιο περιγράφονται οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν τα μέλη της Επιτροπής και οι διαδικασίες που ακολουθούνται καθώς και οι στόχοι που η Επιτροπή θέτει για την υλοποίησή του.

Στους τομείς, βέβαια, που αφορούν την υλικοτεχνική υποδομή, τη λειτουργία των εργαστηρίων, τον εξοπλισμό, τις κτηριακές ανάγκες και ελλείψεις κ.λπ. δηλαδή σε θέματα που η καταλληλότητα και η αποτελεσματικότητά τους έχει άμεση σχέση με τη χρηματοδότηση του Τμήματος, η όποια αρνητική αξιολόγηση δεν αφορά τις επιλογές και αποφάσεις του Τμήματος, αλλά τη γενικότερη πολιτική του Ιδρύματος και της Πολιτείας.

Παραδείγματα βελτίωσης μαθησιακών αποτελεσμάτων

Σε όλα τα μαθήματα του Δ.Π.Μ.Σ. περιγράφονται στα περιγράμματα των μαθημάτων τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Η διδασκαλία των μαθημάτων πραγματοποιείται με γνώμονα την μέγιστη δυνατή επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Με βάση τον σκοπό αυτό, η διδακτέα ύλη των μαθημάτων βρίσκεται σε διαρκή αναθεώρηση προκειμένου να ευθυγραμμίζεται με τις τρέχουσες εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και τις τάσεις της διεθνούς επιστημονικής έρευνας. Η επανεξέταση γίνεται κάθε ακαδημαϊκό έτος μετά τον Απρίλιο, από την Επιτροπή Μεταπτυχιακών Σπουδών.

Όλες οι προτάσεις που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση και επικαιροποίηση του περιεχομένου των μαθημάτων διερευνώνται και συστηματοποιούνται προκειμένου να συζητηθούν στη Συνέλευση του Τμήματος.

Παραδείγματα των ενεργειών που έχουν οδηγήσει σε βελτιώσεις των μαθησιακών αποτελεσμάτων, της ποιότητας της εκπαίδευσης και της απόδοσης των φοιτητών την τελευταία πενταετία, στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που λειτουργούν ήδη στο επισπεύδον Τμήμα Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, είναι:

  • Η αυξημένη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class που χρησιμοποιείται από τους διδάσκοντες για την παροχή διδακτικού υλικού (περιλαμβάνει αρχεία κειμένου, παρουσιάσεις, βιβλία, σημειώσεις αλλά και οπτικοακουστικό υλικό), την επικοινωνία με τους φοιτητές (ομαδικά email, ανάρτηση ανακοινώσεων) τη διεξαγωγή εξετάσεων προόδου, την εγγραφή σε εργαστηριακά τμήματα κ.λπ.
  • Σε κάποια μαθήματα έχουν θεσμοθετηθεί υποχρεωτικές εργαστηριακές ώρες, πλέον της διδασκαλίας της θεωρίας.
  • Οι φοιτητές ενθαρρύνονται ή και υποχρεώνονται πολλές φορές στα εργαστήρια των μαθημάτων να χρησιμοποιούν εξειδικευμένα (διαθέσιμα) λογισμικά κατά την υποβολή των παραδοτέων τους.
  • Ενισχύθηκε η πρακτική άσκηση και η κινητικότητα των φοιτητών, καθώς και η κινητικότητα των διδασκόντων.
  • Ενισχύθηκε η προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών, οι οποίοι παρέχουν ξενόγλωσσα εξειδικευμένα σεμινάρια, επιπλέον του προγράμματος σπουδών.

 

Κριτήρια μετα-αξιολόγησης του Δ.Π.Μ.Σ.

Το Δ.Π.Μ.Σ. παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα του Προγράμματος ως προς α) την επιστημονική εξέλιξη των αποφοίτων του και β) την επαγγελματική τους αποκατάσταση.

Ειδικότερα:

  • τον αριθμό των διδακτορικών διατριβών που εκπονούνται και ολοκληρώνονται από αποφοίτους μεταπτυχιακούς φοιτητές και την ένταξή τους στο ερευνητικό προσωπικό των ερευνητικών κέντρων και το διδακτικό προσωπικό των ΑΣΕΙ, ΑΕΙ και ΑΤΕΙ,
  • την επαγγελματική τους ανέλιξη σε φορείς του δημοσίου τομέα, υπουργεία, στρατιωτικές υπηρεσίες και σώματα ασφαλείας,
  • την εργασία σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και τον ιδιωτικό εν γένει τομέα

Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται ως δείκτες ποιότητας, τόσο από το Τμήμα όσο και από τη Μονοτμηματική Σχολή, αλλά και από τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που ήδη λειτουργούν στους συνεργαζόμενους φορείς (ΤΤΣΣΑΣ, ΕΚΠΑ και ΣΑΤΜ-ΜΓ, ΕΜΠ), και λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό της επόμενης χρονιάς αφορούν στα παρακάτω:

  • Εισροές-Εκροές φοιτητών
  • Έτη σπουδών φοιτητών
  • Λιμνάζοντες φοιτητές
  • Συμμετοχή και ποσοστά επιτυχίας στις εξετάσεις
  • Κινητικότητα φοιτητών
  • Πληθυσμός πτυχιούχων
  • Βαθμός πτυχίου
  • Κατανομή βαθμολογίας
  • Διάρκεια σπουδών
  • Πλήθος μαθημάτων πτυχίου
  • Δημοσιεύσεις & Ετεροαναφορές
  • Κινητικότητα διδασκόντων
  • Επίβλεψη εργασιών

 

Επιπλέον εξετάζονται μεταξύ άλλων ποσοστά αποτυχίας και συνολικός βαθμός ικανοποίησης φοιτητών με βάση τα ερωτηματολόγια, ο αριθμός εργασιών σε επιστημονικά περιοδικά με κριτές και ο αριθμός ετεροαναφορών στις δημοσιεύσεις του Τμήματος (κυρίως χρήση των Academia, ResearchGate και Google Scholar), τα έσοδα από Ερευνητικά Προγράμματα, ο αριθμός ερευνητικών προτάσεων που υπεβλήθησαν από μέλη του Τμήματος και χρηματοδοτήθηκαν, καθώς και δείκτες που σχετίζονται με την κινητικότητα π.χ. αριθμός εισερχομένων και εξερχομένων φοιτητών (ERASMUS+, εγγεγραμμένων αλλοδαπών, κλπ.).